Publisher: Shahid Beheshti University of Medical Sciences
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن)

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • هیات تحریریه
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره‌های مجله
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • راهنمای نویسندگان
    • راهنمای نویسندگان
    • فایل نمونه
  • ارسال مقاله
  • اطلاعیه‌ها
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 2 شماره 4 (1400)
  4. مقاله مروری

دوره 2 شماره 4 (1400)

اسفند 2022

مروری بر بازاریابی عصبی و کاربرد آن در ورزش (بررسی مطالعات تجربی)

  • زهرا عسگری گندمانی
  • علیرضا الهی
  • حسین اکبری یزدی

مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن), دوره 2 شماره 4 (1400), 15 اسفند 2022 , صفحه 10-19
https://doi.org/10.22037/soren.v2i4.37811 چاپ شده: 2022-03-15

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

بازاریابی ورزشی موفق با درک چرایی و چگونگی رفتار مصرف‌کننده آغاز می‌شود. برای موفقیت در بازاریابی ورزشی، باید تاثیر متغيرهاي مهم روانشناسی را در تحقیقات و تصمیمات خود جای دهیم تا بتوانیم رفتار مصرف‌کنندگان را به درستی تحلیل کنیم. رفتار یک مصرف‌کننده ورزشی در مواجهه با کالا یا خدمت، کاملاً بستگی به ذهن او دارد. نورومارکتینگ، می‌تواند واکنش‌های خودآگاه و ناخودآگاه ذهن افراد را کشف کند. بازاریابی سنتی برخلاف تحقیقات عصبی توانایی کشف این احساسات را ندارد. برخلاف روش سنتی در روش‌های عصبی، علل ناخودآگاه خرید و تأثیری که تبلیغات در گذر زمان ‌بر ذهن افراد می‌گذارد کشف می‌شود. این مقاله در جهت افزایش آگاهی و شناخت بیشتر این حیطه در حوزه ورزش بر اساس مرور مطالعات حوزه بازاریابی عصبی صورت گرفته است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بر روی مطالعات پیشین می‌توان گفت که بازاریابی عصبی ورزشی از دیدگاه تجربی در چهار گروه تصمیم‌گیری مصرف‌کننده و شکل‌گیری ترجیحات مصرف‌کنندگان، تعامل سیستم پاداش مغز با بازاریابی، پاسخ‌های انگیزشی و عاطفی مصرف‌کنندگان و مبانی عصبی حافظه انجام می‌پذیرد. این رشته‌ی نوظهور و تازه، علوم اعصاب را به رفتار مصرف‌کننده ورزشی متصل می‌کند که علیرغم سودمندی‌های متصور، در تحقیقات ورزشی هنوز در مراحل ابتدايي به سر می‌برد. هم‌اکنون آینده علم بازاریابی عصبی در میدان جدیدی قرار دارد به همین منظور این مطالعه با ارائه مفاهیم کاربردی و پیشنهادات پژوهشی جدید حوزه ورزش را مطرح می‌کند.

کلمات کلیدی:
  • بازاریابی ورزشی
  • ترجیح
  • نام تجاری
  • نورومارکتینگ
  • pdf

ارجاع به مقاله

عسگری گندمانی ز., الهی ع., & اکبری یزدی ح. (2022). مروری بر بازاریابی عصبی و کاربرد آن در ورزش (بررسی مطالعات تجربی). مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن), 2(4), 10–19. https://doi.org/10.22037/soren.v2i4.37811
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Miljkovic M, Alcakovic S. Neuromarketing: marketing research future? 2010.

Maison D, Oleksy T. Validation of EEG as an advertising research method: Relation between EEG reaction toward advertising and attitude toward advertised issue (related to political and ideological beliefs). Neuroeconomic and behavioral aspects of decision making: Springer; 2017. p. 273-91.

Ćosić D. Neuromarketing in market research. Interdisciplinary Description of Complex Systems: INDECS. 2016;14(2):139-47.

Lee N, Broderick AJ, Chamberlain L. What is ‘neuromarketing’? A discussion and agenda for future research. International journal of psychophysiology. 2007;63(2):199-204.

Ariely D, Berns GS. Neuromarketing: the hope and hype of neuroimaging in business. Nature reviews neuroscience. 2010;11(4):284-92.

Hsu M. Neuromarketing: inside the mind of the consumer. California management review. 2017;59(4):5-22.

Fisher CE, Chin L, Klitzman R. Defining neuromarketing: Practices and professional challenges. Harvard review of psychiatry. 2010;18(4):230-7.

Veronica B. Brief history of neuromarketing. J Bert Rus. 2009:119-21.

Morin C. Neuromarketing: the new science of consumer behavior. Society. 2011;48(2):131-5.

Deppe M, Schwindt W, Kugel H, Plassmann H, Kenning P. Nonlinear responses within the medial prefrontal cortex reveal when specific implicit information influences economic decision making. Journal of neuroimaging. 2005;15(2):171-82.

Garcia JR, Saad G. Evolutionary neuromarketing: Darwinizing the neuroimaging paradigm for consumer behavior. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review. 2008;7(4‐5):397-414.

Madan CR. Neuromarketing: the next step in market research? Eureka. 2010;1(1):34-42.

Fett M. Neuromarketing in sports: how emotions strengthen the consumers’ perception of a brand: GRIN Verlag; 2012.

Bakardjieva E, Kimmel AJ. Neuromarketing research practices: attitudes, ethics, and behavioral intentions. Ethics & Behavior. 2017;27(3):179-200.

Zurawicki L. Neuromarketing: Exploring the brain of the consumer: Springer Science & Business Media; 2010.

Eser Z, Isin FB, Tolon M. Perceptions of marketing academics, neurologists, and marketing professionals about neuromarketing. Journal of marketing management. 2011;27(7-8):854-68.

Karmarkar UR, Shiv B, Knutson B. Cost conscious? The neural and behavioral impact of price primacy on decision making. Journal of Marketing Research. 2015;52(4):467-81.

Kashkar S, Ghasemi, Hamid, Tejarat, Farshad. . Sports Marketing Management, First Edition, Science and Movement Publishing. 2011.

Hubert M. Does neuroeconomics give new impetus to economic and consumer research? Journal of Economic Psychology. 2010;31(5):812-7.

Fugate DL. Neuromarketing: a layman's look at neuroscience and its potential application to marketing practice. Journal of consumer marketing. 2007.

Hubert M, Kenning P. A current overview of consumer neuroscience. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review. 2008;7(4‐5):272-92.

Gang D-J, Lin W, Qi Z, Yan L-L, editors. Neuromarketing: marketing through science. 2012 International Joint Conference on Service Sciences; 2012: IEEE.

Solnais C, Andreu-Perez J, Sánchez-Fernández J, Andréu-Abela J. The contribution of neuroscience to consumer research: A conceptual framework and empirical review. Journal of economic psychology. 2013;36:68-81.

Babu SS, Vidyasagar TP. Neuromarketing: is Campbell in soup? IUP Journal of Marketing Management. 2012;11(2):76.

Nasr LB. Neuroscience techniques and the priming processes significance to neuromarketing advertising. European Scientific Journal. 2014.

Wise K, Bolls PD, Kim H, Venkataraman A, Meyer R. Enjoyment of advergames and brand attitudes: The impact of thematic relevance. Journal of Interactive Advertising. 2008;9(1):27-36.

Lee W-Y, Lim C-H, M Pederesn P. Investigating cognitive and emotive measures affiliated with advertising extreme sports: An analysis of emotion, attitude, sport involvement, and sport participation intention. Journal of Applied Sports Science. 2011;1(1):72-8.

Kampakoglou K. Neuromarketing: Validity and Morality. University of Borås/Swedish School of Textiles; 2012.

Dias AM. Attended and unattended products direct buying options using the same neural circuits. Frontiers in Neuroscience. 2010;4:185.

Lee V, Harris L. How social cognition can inform social decision making. Frontiers in neuroscience. 2013;7:259.

Venkatraman V, Dimoka A, Pavlou PA, Vo K, Hampton W, Bollinger B, et al. Predicting advertising success beyond traditional measures: New insights from neurophysiological methods and market response modeling. Journal of Marketing Research. 2015;52(4):436-52.

Orzan G, Zara I, Purcarea V. Neuromarketing techniques in pharmaceutical drugs advertising. A discussion and agenda for future research. Journal of medicine and life. 2012;5(4):428.

Ohme R, Reykowska D, Wiener D, Choromanska A. Application of frontal EEG asymmetry to advertising research. Journal of economic psychology. 2010;31(5):785-93.

Ohme R, Reykowska D, Wiener D, Choromanska A. Analysis of neurophysiological reactions to advertising stimuli by means of EEG and galvanic skin response measures. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics. 2009;2(1):21.

Richard M-O, Laroche M. Book Review: Neuromarketing: Exploring the Brain of the Consumer. SAGE Publications Sage UK: London, England; 2011.

Custdio P. Use of EEG as a neuroscientific approach to advertising research. Nature Reviews Neuroscience. 2010;11(4):284-92.

Wang Y, & Sparks, B. A. . An eye-tracking study of tourism photo stimuli: Image characteristics and ethnicity. Journal of Travel Research. 2016:588-602.

Esch P, Bocquet V, Pull C, Couffignal S, Lehnert T, Graas M, et al. The downward spiral of mental disorders and educational attainment: a systematic review on early school leaving. BMC psychiatry. 2014;14(1):1-13.

Deppe M, Schwindt W, Kraemer J, Kugel H, Plassmann H, Kenning P, et al. Evidence for a neural correlate of a framing effect: Bias-specific activity in the ventromedial prefrontal cortex during credibility judgments. Brain research bulletin. 2005;67(5):413-21.

Bruce AS, Bruce JM, Black WR, Lepping RJ, Henry JM, Cherry JBC, et al. Branding and a child’s brain: an fMRI study of neural responses to logos. Social cognitive and affective neuroscience. 2014;9(1):118-22.

Patrícia F. Carlos, Manuel Pinho. Maria, Teresa. Carla, Cristina.(2010)." Use of EEG as a Neuroscientific Approach to Advertising Research: Dissertação para obtenção do Grau de Mestre em Engenharia Biomédica ….

Boksem MA, Smidts A. Brain responses to movie trailers predict individual preferences for movies and their population-wide commercial success. Journal of Marketing Research. 2015;52(4):482-92.

Moore K. Maybe it is like brain surgery. Marketing Magazine. 2005;110(15):12.

Senior C, Smyth H, Cooke R, Shaw RL, Peel E. Mapping the mind for the modern market researcher. Qualitative Market Research: An International Journal. 2007.

Bastiaansen M, Straatman S, Driessen E, Mitas O, Stekelenburg J, Wang L. My destination in your brain: A novel neuromarketing approach for evaluating the effectiveness of destination marketing. Journal of destination marketing & management. 2018;7:76-88.

Talebi HaKCB. Investigating the Relationship between Nervous Marketing and Customer Satisfaction with the Purchase of Sports Supplements Considering the Mediating Role of Brand Desire among Power Athletes in Sistan and Baluchestan Province, Second National Conference on Sports Science and Health Achievements, Ahvaz,. Ahvaz University of Medical Sciences, https://wwwcivilicacom/Paper-ASSH02-ASSH02_065html 2018.

Danesh SK, Safania AM, Poursoltani H. Identification and Prioritization of Factors Affecting Neuromarketing in Sport Based on Analytical Hierarchy Process (AHP). 2017.

Renvoisé P, Morin C. Neuromarketing: Understanding the buy buttons in your customer's brain: HarperCollins Leadership; 2007.

Sebastian V. Neuromarketing and evaluation of cognitive and emotional responses of consumers to marketing stimuli. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;127:753-7.

Grabner D, Huber M. The Effect of Neuromarketing Elements at the Pos on the Consumer’s Decision Making Process in the Retail Sector. 2016.

  • چکیده مشاهده شده: 559 بار
  • pdf دانلود شده: 269 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

زبان

  • English
  • فارسی

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

##plugins.block.browse##

ارسال مقاله

ارسال مقاله
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به نشریه سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن) است.

 

مجله سورن تحت شرایط و معیارهای مجوز  Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) منتشر می‌شود. 

 

شماره شاپای الکترونیک: 1981-2783

 

قدرت یافته از OJSPlus